අටමගල
මෙකී වචනයේ තේරුම වන්නේ " අශ්ට මංගල වස්තුන් " යන්නයි. අතීතයේ මංගල කටයුතු නැතිනම් සුබ කටයුතුවල දී මෙම අටමගල යොදා ගැනිණ. අටමගල ට අයත් අශ්ට මංගල වස්තු ලෙස
• ස්වස්ථිකය
• කළස
• චාමර
• ප්රදීප
• ජත්ර
• දර්පණ
• ශංඛ
• ශ්රී වත්ස
යන සලකුණු අයත් වේ. ලෝකයේ බොහෝ ජාතීන් දෘශ්ය හා අදෘශ්ය වස්තූන් මංගල කාරණා කොටගෙන තිබීමේ සම්ප්රදායක් දක්නට තිබේ. ඉන් ලාංකිකයන් ඉහත කී අෂ්ඨ මංගල වස්තු නම් කිරීමේදී සුභාව, පරිසරය, කාලය වැනි කාරණා මත එම වස්තූන් අට නම් කළ බව විද්වත් මතයයි. ඇතැම් පැරැණි පොත්පත්වල මංගල වස්තූන් 108 ක් සඳහන් වේ. එම නිසා මංගල වස්තු අට සම්බන්ධයෙන් විවිධත්වයක් පවතින බව තේරුම් ගත යුතුය.
නමුත් බලියාග ශාන්ති කර්මයේ දී, කොහොඹාකංකාරිය ශාන්තිකර්ම යේදී, වින කැපුම් මඩුවේ දී කියවෙන අෂ්ඨ මංගල වස්තු සමරූපී වන බව ඇති ගායනා වලින් පැහැදිලි වේ.
ඇඳලා යන්ත්ර අටමගල ද කරුණු දැන
බැඳලා මෝල් ගස හීරැස් වළලු ගෙන
තබලා තොලබෝ ද මලු කැතිදිවි හිසින
යොදලා සහන් පොල් මඩයට කැප කරන
මෙම වස්තූන් සජීවීව තබන්නා සේම එම රූප ඇඳීම ද කෙරුණු අවස්ථා තිබේ. ගොවිතැනේ දී, නිවාස ඉදිකිරීමේ ගෙපළ කැපීමේ දී, පිළිම නෙළා නේත්රා තැබූ මංගල්යයේ දී, විවාහ මංගල්යයක දී පෝරුවෙන් බිමට බසින අවස්ථාවේ දී, පැරැන්නෝ මෙම අටමගල සැරසිල්ල මංගල කටයුත්තක් සේ කර තිබේ.
මෙම අටමඟල යන්ත්රය සහල් අතුරා ඒ මත ඇද ගනී. චතුරස්රාකාරව නියමිත මිමිවලට ඇඳි කොන් අටක් හා ගැබ් අඩක් මේවායේ දැක්වේ. එම ගැබ් තුළ බල පිහිටවන අක්ෂර ලියති. පසුව දිවිකදුරු මෝල් ගස, දිවි හිස, හීරැස්ස වළල්ල, තොළ බෝ පත්රය, මල්ලකැත්ත, මුඩ්ඩ ඇති පොල් ගෙඩිය සහල් මත තබා මංගල වස්තු අට සරි කර ගනී.
මීට අමතරව සොළොස් මඟලක් පිළිබඳ ව මහනුවර විශ්ණු දේවාලයේ රඟ දක්වන වලියක් මංගල්යයේ දී දක්නට ලැබේ.
වලියකුම රංගභූමියේ හරි මැද සොළොස් මඟල යනුවෙන් හඳුන්වන සහල්වලින් සාදන ලද සැරසිල්ලකි. මේ සඳහා කැකුළු සහල් සේරු 16ක්, බුලත් 16ක්, දැල්වීම සඳහා මැටි පහන් හා තිර16ක්, ලෙල්ල රහිත පොල් ගෙඩි 16ක්, ලෙල්ල සහිත පොල් ගෙඩි 4ක්, සුදු නූල් කැරැල්ලක්, අඩි 2,3ක් පමණ දිග ලී කෝටු 4ක් අවශ්ය වේ.
බිම අතුරන ලද කැකුළු සහලින් කොන් 16ක් සිටින සේ සොළොස් මඟල අඳිනු ලැබේ.මේ සඳහා ගන්නා සහල් ස්පර්ශ නො කල යුතු අතර වරින් වර වන්නකුරාළ වෙතින් නැවුම් කොතළයකට ගන්නා සහල් අවශ්ය සැරසිල්ලේ ආකෘතියට අනුව බිමට වක් කරනු ලැබේ. මෝස්තරය අඳිනු ලබන්නේ තෙලි කූරෙනි. සොළොස් මඟල වට කොන් 16කුත්, මැද පෙති 5කුත් වක්ර 3කුත්, ලියවැල් මාලාවකුත් සිටින සේ සොළොස් මඟල ඇඳිය යුතුය. එහි මැද එක් පෙත්තක් වැඩුණු පිරිමියෙකුගේ දෙඅල්ලක් තරම් විය යුතු අතර එවැන්නෙකුගේ දෝතට ගත හැකි ප්රමාණයේ සහල් එක් පෙත්තකට තැබිය යුතුය. මෙසේ අඳිනු ලබන සොළොස් මඟලයේ කොන් සොළොස මත බුලත් 1 බැඟින් සහ ඒ මත ලෙල්ල රහිත පොල් ගෙඩි 1 බැඟින් තබයි. පොල් ගෙඩිය මත පහන් තිර 1 බැඟින් තබා ඒවා දල්වන අතර පඬුරු 1 බැඟින් තබයි. ඉන් පසු ලෙල්ල සහිත පොල් ගෙඩි සතර සොළොස් මඟල හාත්පස මැදි වන සේ තබා ඒ මත ලී කෝටු එක බැඟින් සිටුවයි. මෙම ලී මත තුන් පට බැඟින් ඔතන කද ලණු දවටන අතර එහි දෙකෙළවර ආලත්ති අම්මාවරුන්ට දෙයි.
මැද පෙති පසෙක වට රැස් තරු වළල්ලා
එය වට කර සැදි බොතුරු වළල්ලා
ඊට පිටින් ඇඳි ලියවැල් වළල්ලා
මෙසේ මෙදැන අදු පේකඩ වළල්ලා
ලංකාවේ වෙනත් බොහෝ ශාන්තිකර්ම සඳහා අටමඟල යනුවෙන් හඳුන්වනු ලබන සැරසිල්ලක් වුව ද වලියක් මංගල්යයේ සොළොස් මඟල ඒ අතර විශේෂ වේ.
No comments:
Post a Comment